Salah satu kelemahan kereta yang boleh menyebabkan enjin terlalu panas yang sering kita kaitkan ialah radiator.
Tetapi selain itu, banyak lagi aspek lain yang boleh kita lihat.
Antaranya ialah “Water Pump”. Pertama, kita perlu memahami fungsi pam dan sistem penyejukan kereta.
Saliran bertindak sebagai penyejuk atau penghantar penyejuk ke semua bahagian enjin. Keupayaannya untuk mengendalikan sistem pam yang cekap akan menurunkan suhu dalam enjin sebelum meninggalkan pemanas dalam simpanan radiator apabila ia mencapai suhu maksimum termostat untuk menyejukkan sebelum kembali ke enjin.
Ramai yang salah dan menganggap pam ini tidak sepenting radiator; di mana ia boleh dianggap sebagai “jantung” sistem penghawa dingin kereta. Air atau penyejuk tidak dapat menyejat dengan betul jadi sistem tidak akan dapat berfungsi.
Dalam kebanyakan kes, pam tidak perlu diganti sehingga ia mencapai jarak jauh antara 140,000 km dan 190,000 km.
Kehidupan “Water Pump” biasanya boleh berakhir pada bila-bila masa apabila panjangnya mencapai antara 140,000 km dan 190,000 km.
Walau bagaimanapun, beberapa faktor menjadikannya perlu untuk menggantikan alat ganti dengan cepat. Contoh pam air untuk kereta.
Jadi sila berhati-hati dan peka apabila anda ingin menukarnya.
Walau bagaimanapun, terdapat beberapa tanda dan sebab mengapa anda mungkin dapat mengenal pasti apabila pam dimatikan atau rosak. MASKULIN berminat untuk berkongsi yang Facebook Kota Bumi Sdn Bhd kongsikan sekali atas sebab tertentu kita boleh lihat.
Ikuti di bawah
Karat dan Kakisan
Sirip pendesak (impeller) pam berhenti berfungsi dan pam tidak lagi mampu menggerakkan pendingin dalam enjin.
Karat dan kakisan boleh jadi berpunca akibat pendingin tercemar atau berkualiti rendah, termasuk penutup tekanan (pressure cap) rosak yang menyebabkan air berbuih.
Mendapan Terbina
Ia berpunca daripada pendingin tercemar dan berkualiti rendah.
Kesannya, berlaku pembentukan enapan, kerak dan mendapan lain di dalam pam air yang mengganggu ia berfungsi dengan baik.
Peronggaan
Rongga wap atau buih dalam penyejuk boleh menyebabkan tekanan dalam pam dan merosakkan komponen pam.
Kebocoran Permukaan Mounting
Rembesan, sejatan dan kekeringan menandakan kebocoran daripada permukaan mounting pam.
Masalah ini biasanya disebabkan pemasangan yang tidak betul atau salah pasang gasket, bahan kedap (sealant) dan alat ganti lain.
Lubang Leleh Bocor
Kebocoran lubang leleh ialah normal selepas pam baru dipasang. Tetapi, ia sepatutnya tidak berterusan selepas lebih 10 minit.
Jika berlaku, sistem pendinginan mungkin mengandungi pendingin tercemar dan berkualiti rendah.
Bearing Rosak
Kerosakan bearing boleh melarat kepada tali pemacu.
Syaf Patah atau Rosak
Bahagian ini rosak atau patah disebabkan ada banyak tekanan pada tali pemacu. Ini menyebabkan desakan melampau hingga syaf rosak atau patah.
————————————————————
Satu perkara perlu anda tahu ialah kegagalan water pump berfungsi dengan baik boleh menyebabkan kerosakan lebih serius berlaku. Ia boleh melarat menjadi lebih teruk.
Usah berlengah atau ambil sikap tunggu dan lihat bila sudah ada petanda seperti dinyatakan di atas.
Jangan nanti anda harus berbelanja ribuan ringgit untuk baikinya akibat sikap berlengah itu.
Sumber : Maskulin
0 Comments